Bekijk hier de terugblik van het OldSkoel Kunstweekend
TIP: hou je tablet of smartphone liggend, voor het beste resultaat
Deelnemende kunstenaars:
Schilderijen (olieverf)
Marijke Takken
Marijke Takken is een kunstenares uit Groet die werkt met het medium olieverf. Haar atelier is in Groet waar ze schildert en doceert. De afgelopen twee jaar heeft zij zich toegespitst op het schilderen van lokale landschappen.
Inspiratie deed zij op gedurende haar vele wandelingen. Een groot aantal kleine doekjes van 20 x 20 cm zijn hiervan het resultaat.
De toeschouwer zal hopelijk en waarschijnlijk veel van deze landschappen herkennen.
3D composities
Pauline Bakker
Pauline Bakker is bekend om haar verstilde, suggestieve schilderijen. Zij exposeert in binnen-en buitenland en werkt regelmatig in opdracht van gemeenten, particulieren en bedrijven. Projecten zoals het historisch lichtpad in Alkmaar en Noordwijk, het drieluik voor de Grote Sint Laurenskerk te Alkmaar, zijn hier enkele voorbeelden van.
Het werk dat zij tijdens de Coronacrisis maakte is totaal anders; 3 dimensionaal en gestileerd. Zij maakte een reeks cartoonachtige composities met als centraal figuur ‘Pietjo’. Een imaginair stijlfiguur die telkens in een nieuwe situatie en tegen een verrassende achtergrond wordt geplaatst. De composities zijn sterk verhalend en vertellen over deze tijd in een eigentijdse Art-Deco stijl.
Zowel in de schilderijen als in haar nieuwe werk is duidelijk haar sfeer en ‘Klare-Lijn’ handschrift te herkennen.
Keramiek
ina punt
Als goudsmid heb ik 30 jaar in mijn eigen atelier gewerkt. Op een gegeven moment ben ik overgestapt naar keramiek. Zo’n heerlijk materiaal.
Ik heb een aantal jaren onder andere keramiek- en modelboetseerlessen gegeven en gewerkt op een pottenbakkerij.
De inspiratie voor mijn beelden is meestal het menselijk lichaam tot ik twee jaar terug in een stad logeerde tussen torenhoge flatgebouwen. ’s Avonds ging de verlichting daar afwisselend in horizontale en verticale lijnen aan en uit, het leek alsof de kolossen bewogen. Zo is swinging city ontstaan.
Houtbewerking
Nanni Vijn
Nanni Vijn heeft een fascinatie voor hout en zijn vormen zoals die vooral na bewerking zichtbaar zijn, in structuren, nerf, grilligheid van groeirichting en kleur.
In tafeltjes vindt zij een wereld waarin ze die fascinatie uitleeft in nieuwe vormen en combinaties van houtsoorten en -kleuren.
Soms gebruikt ze daarbij epoxy, een transparante kunsthars, waarin de natuurlijke esthetiek van diverse groeisels, zoals zaden en vruchten, als aanvulling en afwisseling van de ruimtelijke vorm dient.
De tafeltjes hebben allemaal iets eigenaardigs zowel in de vorm van het blad waarin de natuurlijke groei van het
hout bewaard is gebleven als in de poten, die in aantal en plaats vaak afwijken van het standaard begrip tafel, met knoesten, knobbels en knietjes.
De verscheidenheid van vorm, kleur, structuur en geur die de natuur biedt gebruikt ze om van haar creaties bijna een soort levende wezens te maken, die zo aan de wandel kunnen gaan als je even niet kijkt…
Inkt-tekeningen
Rebecca Geskus
Ik ben Rebecca Geskus, geboren in Rijswijk Z.H.(’61). Ik schilder en teken veel met inkt en pastel, geïnspireerd door flora en fauna. Met snelle bewegingen neergezet op papier.
Via Reeuwijk en Nijkerk terecht gekomen in Kampen, op 17 jarige leeftijd, waar ik 5 jaar op de kunstacademie(CABK) ‘vrij schilderen’ heb gevolgd. Toen verhuisd naar Amsterdam, om naast het schilderen en tekenen ook als o.a. art director te werken voor film en televisie.
Ik ben in 2006 op Texel gaan wonen waar ik naast een schilderatelier ook een viltatelier heb (laatste met mijn man Jan Gremmen)
Fotografie
Madeleine Assink
Wat Madeleine Assink oppakt, gebeurt altijd vol passie. In 2007 begon ze met macrofotografie, het vastleggen van de voor het menselijk oog haast onzichtbare wereld van insecten en bloemen. Al snel volgden meerdere lenzen om ook andere onderwerpen zoals architectuur en landschap zo goed mogelijk vast te leggen.
Ze won diverse prijzen, o.a. van de fotoclub Niedorp, het natuurblad Roots en wereldwijd een wedstrijd HDR fotografie. Daarnaast schreef ze diverse instructie artikelen voor het fotoblad Zoom.
Door fysieke problemen werd het rondsjouwen met zware lenzen of op de grond liggen om kleine beestjes of paddestoelen te fotograferen onmogelijk en verkocht ze al haar apparatuur. Drie jaar geleden stak het fotovirus toch weer de kop op en kocht ze een systeemcamera die met lichtere lenzen werkt waardoor ze weer de natuur in kon om het gedrag van vogels en dieren vast te leggen.
Daarnaast richt ze zich op kunstzinnige fototechnieken zoals bewegen met de camera tijdens langere sluitertijden en het gebruik van de Lensbaby voor speciale effecten en dromerige foto’ s.
Binnenshuis experimenteert ze o.a. met druppelfotografie waarvan 4 voorbeelden te zien zijn in de OldSkoel tijdens het Kunstweekend.
Fotografie
Marlies Siewertsen
Ik ben Marlies Siewertsen (1964) en ben al ruim 20 jaar bezig met fotografie. Doormiddel van cursussen, workshops en vooral door actief te zijn binnen de fotoclub FotoMorgana heb ik mij hierin ontwikkeld.
Ik hou mij vooral bezig met kunstzinnige portretfotografie. Vaak fotografeer ik de modellen op oude doorleefde locaties of in de natuur. De omgeving is belangrijk om meer lading aan de foto te geven.
De laatste jaren ben ik steeds meer bezig om de beelden verder te verdiepen door elementen eraan toe te voegen of het te combineren met anderen technieken. De opmerking die ik ooit van een lerares kreeg dat ik niets met de realiteit heb, heb ik omarmt, maar aan de andere kant hoe surreëel is een gevoel?
Visual Art
IJsbrand Hortensius
Vanaf jongs af aan ben ik geïnspireerd door de schoonheid van de natuur met al haar bijkomende elementen zoals de verscheidenheid in kleuren, lichtval, vormen, schaduwen, bewegingen en patronen.
Na de studie fotografie & film, werk ik ruim 15 jaar als freelance filmmaker. Deze ervaring in de ontwikkeling in beeldend vermogen, gecombineerd met een passie voor reizen, pas ik toe bij het maken van mijn kunstwerken.
De creaties ontstaan vanuit een visie en intuïtief proces. “beweging maar tegelijkertijd, rust.” Flora combineren met Fauna. Die balans vind ik fascinerend om te spiegelen in mijn werk.
” IJsbrand is seen as an established contemporary artist. He has several, different types of durable and unique colorful paints, carefully composed by him. The raw and special nature details and objects that he uses for his artworks, to create a 3D feeling, are combined by IJsbrand with materials such as his molten metal and real shells. Unique premium artworks on canvas, glass, wood or metal. ”
3D-objecten
Judith Hebly
Mijn vrije werk is herkenbaar aan de ambachtelijkheid waarmee het gemaakt is. Het materiaal wordt gekozen zoals het zich bij een idee aandient. Het meeste werk is 3-dimensionaal. Ik werk veel met gebruikte materialen of restanten, maar ook met hout, textiel, steen of metaal.
Ik maak abstract werk, vaak bedacht vanuit structuren en constructies. Ook heeft het vaak een mathematische kant zoals kegels, cirkels. Vormen en systemen uit de natuur boeien mij mateloos. (reeks van Fibonacci, ijskristallen e.d.) Ik ben gefascineerd door microscopisch kleine levensvormen, cellen, weefsels, ééncellige lichaampjes enz. De tekeningen van Ernst Haeckel zijn voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Elk werk is een zoektocht, vaak zijn meerdere fases nodig om tot een eindresultaat te komen. Soms is het de techniek of het materiaal dat tegenwerkt en soms is het het zoeken naar de juiste vorm.
Er zit geen diepere betekenis in mijn werk. Ik vind het fijn om dingen te maken. Een maker.
Relevante opleiding: Meubelmaker, HMC Amsterdam; AHK (nu Breitner-academie)- docent Beeldende kunst en Vormgeving; Beeldhouwen bij ACKV (nu Artiance Alkmaar) bij Bart Leefoge
Werk: Docent Creatief Vakman/Ontwerpend Meubelmaker op het Hout- en Meubileringscollege; Cursus Meubelmaken bij Meubelmakersvakschool in Egmond a/d Hoef; Cursussen Glas in Lood in eigen werkplaats en bij Triade in Den Helder; Meubels en glas in lood in opdracht; Voorheen Kunstenaar in de Klas via Triade Den Helder
Exposities: 2 x deelnemer Kunstroute Zijpe, Hortus Amsterdam,
Schilderijen
Arnold Buringa
Ik ben Arnold Charles Buringa, Op 12 juli 1963 ben ik geboren in Amsterdam West en heb daar tot mijn 21ste jaar gewoond. Ik heb Tandtechniek en Tandprothetiek gestudeerd in Utrecht en ben Tandprotheticus van beroep. Ik heb een praktijk in Bergen en één in Harlingen waar ik voor ongeveer 11000 cliënten een partieel of volledig uitneembaar gebit maak. Met heel veel passie beoefen ik dit vak en maak daarmee velen erg blij.
Naast mijn creatieve beroep heb ik een eveneens passievolle hobby, namelijk kunstschilderen. Van jongs af aan teken ik erg graag en maakte ik de meest aparte figuren. Meestal waren dat karikaturen van personen. Dit doe ik eigenlijk nog steeds maar het is in de jaren wat uitgebreider geworden in kleuren en vorm.
Als ik schilder dan vormt zich het beeld vanzelf ook zo met kleur. Bijna nooit begin ik aan een schilderij waarvan ik weet wat het gaat worden. Tijdens het schilderen verras ik mezelf. Het afgelopen jaar ben ik daarbij ook van tevoren gaan schetsen wat het voorwerk betekent voor een nieuw te maken schilderij. Ik sta voor abstractie wat mij zeer bekoort.
Viltwerk: wandpanelen van wol
Evelien Linschoten
Tijdens het kunstweekend zijn er in het viltatelier van Evelien verschillende wandpanelen, lampen, vazen en manden van gevilte wol en vezel te bewonderen. Haar meest recente werk is gemaakt met overwegend ongeverfde schapenwol met hier en daar een kleuraccent van geverfde wol en zijde.
Het afgelopen jaar heeft Evelien veel geëxperimenteerd met diverse plantaardige vezels in combinatie met schapenwol. De plantaardige vezels kunnen een goed alternatief zijn voor dierlijke zijde die gemaakt wordt door bijvoorbeeld zijderupsen. Evelien maakt van de vezels vellen die doen denken aan papier. Die verwerkt zij die in haar viltwerk. Soms is de eenvoud van zo’n vel van plantaardige vezels al zo mooi dat het zonder vilt ook al een klein kunstwerk vormt.
Evelien( ’67) woont in Groet en samen met de andere vaste gebruikers en het bestuur geeft zij vorm aan de culturele ontmoetingsplek OldSkoel in Burgerbrug.
Evelien leerde het vilten een jaar of 10 geleden. Ze raakte op zorginstelling Scorlewald in Schoorl geboeid door de onbegrensde mogelijkheden van wol en volgde samen met een collega een viltworkshop bij Rita Koolen. Daarna volgden nog vele cursussen o.a. bij Irene van der Wolf en Anja Schrik. Evelien geeft viltles op afspraak.
Bunkerkunst (fotografie)
Jessica Heetebrij
Jessica Heetebrij (Burgerbrug) maakt deze serie foto’s tijdens haar verblijf in een klein plaatsje in Noord-Frankrijk.
In het bos achter de oude geitenboerderij waar ze verbleef bleek een aantal bunkers te staan die door de Fransen in de Tweede Wereldoorlog zijn gebouwd als onderdeel van de bekende Maginot-linie, een verdedigingswerk, die liep van de Noordzee tot Zwitserland.
De foto’s geven een indruk van de stilte na de Tweede Wereldoorlog maar ook van het leven dat doorging en dat ook in de bunkers voelbaar is. Ondanks de overwoekering hebben deze bunkers de tand des tijds doorstaan.
De magie is voelbaar. De spanning en doodsangst hebben plaats gemaakt voor de natuur. Ook hier heeft de natuur het laatste woord.
Schilderijen
Jan Bekker
Jan Bekker schildert voornamelijk stillevens in olieverf, op doek of paneel. De voorwerpen die hij gebruikt zijn over het algemeen oud en alledaags.
Door de compositie, de belichting en het kleurgebruik probeert hij een sfeer van verstilling te creëren, misschien wel als tegenhanger van het hectische dagelijkse leven…
Kleistillevens
Marianne Berenschot
Marianne Berenschot heeft kunstgeschiedenis en theaterwetenschappen gestudeerd en vervolgens veertig jaar in de podiumkunsten gewerkt als producer en projectleider, waarvan de laatste twintig jaar bij het Conservatorium van Amsterdam. In 2018 heeft ze de keramiekopleiding in Amsterdam afgerond, waar ze nu werkt als assistent-docent, en secretaris in het bestuur is. Ook is ze lid van de Stichting Keramisten Noord-Holland. Momenteel woont ze in Bergen (NH) en heeft ze een atelier in OldSkoel, Burgerbrug.
Dankzij haar achtergrond heeft Marianne brede kennis van kunstvormen en een zeer gevarieerde en uiteenlopende interesse, smaak en inspiratie. Aldus is haar werk zeer gevarieerd: van grove Middeleeuws ogende potten in aardse tinten gemaakt van haar eigen Bergense klei, tot hele verfijnde, abstracte werken van wit porselein. Grote voorbeelden zijn kunstenaars zoals Rothko, Morandi, Schoonhoven en Moore.
Voor Marianne staat de sfeer centraal: middels texturen, kleuren en composities van het keramische werk streeft ze naar verstilling, sereniteit en harmonie. Iets wat men in haar ogen hard nodig heeft in deze tijd van continue stroom aan prikkels, drukte en informatie. Haar werk bestaat daarom vaak uit neutrale tinten en simpele vormen. Het gaat niet om de perfectie van de techniek of het werk an sich: Marianne laat ze zich leiden door spontane ingevingen waarbij de emoties die het werk oproepen centraal staan. Daarbij tracht ze keer op keer het medium ‘keramiek’ opnieuw uit te vinden, waarbij de scheidingslijn tussen beeldhouwwerk en schilderij wordt vervaagd.
Zo heeft ze een collectie ‘kleitabletten’ gemaakt, waar stillevens zijn ‘geschilderd’ op ‘doeken’ van klei, door middel van reliëf en glazuren met verschillende texturen.
In haar eerste collectie ‘kleistillevens’ bracht ze een hommage aan Morandi door de keramische stillevens in zijn schilderijen weer in keramiek terug te vertalen en te plaatsen in 3D schilderijlijsten. Inmiddels is dat concept verder ontwikkeld en maakt ze uiteenlopende in 3D schilderijlijsten, die steeds abstracter worden.
Momenteel is ze in de ban van porselein, een – in haar ogen – zeer aantrekkelijk materiaal waarmee ze de illusie van vloeibaarheid, soepelheid en lichtheid wil creëren middels abstracte vormen en composities. Bijvoorbeeld door plakjes porselein zo te vormen en positioneren, dat ze lijken op stapels kranten of stoffen doeken. Met haar abstracte composities van porselein, wederom hangend aan de muur, stapt ze weg van het traditionele beeld van porselein en steekt ze het in een nieuw, fris jasje.
Extra programma:
Kunstautomaat
Pakje Kunst
Tijdens het OldSkoel kunstweekend is er ook een kunstautomaat aanwezig van Pakje Kunst.
Voor 2 x 2 euro kun je een pakje kunst uit de automaat trekken, waarbij het een verrassing is welke kunstwerkje er in het pakje zit.
Voor een vriendelijke prijs maak je kennis met lokale (en regionale) kunstenaars en hun werk.
OLDSKOEL KUNSTWEEKEND 2023
zaterdag 8 en zondag 9 juli
10.30 tot 16.00 uur • gratis entree
OldSkoel, Grote Sloot 116a, Burgerbrug
Parkeren kan in de parkeervakken voor de school of op het terrein van de kerk (graag de privé-opritten van onze buren vrij laten).
LET OP: in de OldSkoel is geen pin aanwezig
SPREAD THE WORD
Help je mee deze dag tot een succes te maken? Nodig alle kunstliefhebbers uit die je kent.
Zo kun je jouw mensen uitnodigen:
-
- Je kunt ze via een persoonlijke e-mail verwijzen naar deze webpagina www.oldskoel.nl/kunstweekend2023 (copy en paste de link)
- Je kunt ook onderstaande poster downloaden en aan hen doorsturen.
You’re simply the best!