Deelnemende kunstenaars:
Tekeningen, objecten, cut outs
Gígja Reynisdóttir
Natuurlijke vormen uit het plantenrijk zijn een belangrijke inspiratiebron in het werk van Gígja Reynisdóttir, die zij vervolgens verweeft met het conceptuele aspect van haar werk, d.w.z. de complexiteit van de menselijke emoties, relaties en maatschappelijke onderwerpen.
Gígja Reynisdóttir is een IJslandse kunstenaar woonachtig in Bergen, Noord-Holland.
Ze behaalde haar MFA aan het Sandberg Instituut te Amsterdam in Video Art and Installations, in het jaar 2000.
Tekenen op plantenbladeren
De laatste jaren legt ze zich vooral toe op objecten geknipt uit papier of plastic folie en fijne potloodtekeningen. Recentelijk ontwikkelde ze een techniek die het haar mogelijk maakt om plantenbladeren te drogen en preserveren om ze daarna te kunnen gebruiken als materiaal om op te tekenen.
Kleistillevens en keramiek
Marianne Berenschot
Marianne Berenschot heeft kunstgeschiedenis en theater-wetenschappen gestudeerd en vervolgens veertig jaar in de podiumkunsten gewerkt als producent en projectleider, waarvan de laatste twintig jaar bij het Conservatorium van Amsterdam.
In 2018 heeft Marianne de keramiekopleiding bij de Kleiacademie in Amsterdam met succes afgerond, waar ze inmiddels werkt als assistent-docent, secretaris en dagelijks bestuurslid. Ook is ze lid van de Stichting Keramisten Noord-Holland. Momenteel woont Marianne in Bergen (NH) waar ze haar atelier ‘Kan en Kruik’ heeft op het Bergense platteland.
Heruitvinding en grenzen verleggen
Marianne streeft in haar werk naar de heruitvinding van het medium ‘keramiek’. De scheidingslijn tussen beeldhouwwerk en schilderij vervagen. In haar werk staat kleurgebruik centraal: daarmee tracht ze bepaalde emoties op te roepen. Ook in haar kleurgebruik probeert ze grenzen te verleggen: door keramiek niet te glazuren maar te krijten om zachte kleuren aan te brengen of door simpelweg de aardse tinten van eigengemaakte Bergense klei voor zich laten spreken. Met haar traditionele methodes verbindt Marianne de keramiek aan haar andere grote passie: de natuur. Zo verwerkt ze graag natuurlijke grondstoffen in haar keramiek zoals bloemen, as en zout en stookt ze graag in de Japanse Anagama houtoven.
Met haar werken wil Marianne keramische kunst innoveren, terwijl ze tegelijkertijd een hommage brengt aan haar grote inspiratiebronnen. Grote voorbeelden voor Marianne zijn kunstenaars zoals Morandi, Mondriaan en Rothko.
Schilderijen
Margje Kuyper
Margje Kuyper is een intiem kunstenaar. […] Het gaat bij haar niet om details, met het paletmes schraapt ze die soms weg, maar om het gevoel dat het landschap oproept. Die beleving wil ze overbrengen.”
Margje Kuyper woont in Bergen en schildert al bijna 40 jaar met verf op doek.
Thomas Verbogt bij de opening van een solo-expositie in Amsterdam:
“Ze schildert bijna als een schrijver. Als een dichter. Het drong ineens goed tot me door dat ze in de loop van de jaren steeds meer is gaan weglaten uit de landschappen die haar fascineren. Wat het is laat zich niet zeggen, gelukkig niet, we hoeven de landschappen alleen maar binnen te gaan en te verdwijnen in de weergaloze intimiteit die er heerst.”
Artitect
Talitha Schiffer
10 jaar na het afronden van haar studie Architectuur aan de Hogeschool van Amsterdam en gewerkt te hebben in dit vakgebied, stapte ze over naar de beeldende kunst. Een carrièrewending ontstaan vanuit passie en de behoefte op een meer beeldende wijze om te gaan met ruimte en ruimtebeleving.
In de afgelopen 18 jaar ontstond een eigen oeuvre waar haar architectonisch gietwerk en het interactief beeldconcept ‘Parts’ deel van uitmaken. Ze exposeert haar werk op uiteenlopende plekken in het land.
Het ‘Parts’ project zorgt inmiddels voor een verbreding van haar vakgebied richting podiumkunsten, performance en ook beeldend onderwijs.
In 2014 haalde zij haar bevoegdheid als docent beeldende vorming en heeft zij sinds 2020 de leiding over de ‘Kunstschool’ een speciale afdeling bij Artiance, centrum voor de kunsten in Alkmaar.
Carefully Cut Out Pieces
Inge Deen
Een gezicht is als een kunstwerk
Het verdient een bijzondere omlijsting
Inge Deen is een autodidactisch kunstenaar.
Voor haar kunst maakt ze gebruik van oude bloemenschilderijen als achtergrond, en carefully cut out pieces uit glossy magazines en boeken. Met die verschillende elementen brengt ze een onvoorzien nieuw kunstwerk tot leven.
In haar werken brengt ze tot expressie wat ze ziet en voelt, zowel dicht om zich heen als verder weg in de wereld.
Ze geeft uitdrukking aan emoties, het gevoel van ‘je goed voelen in je eigen lijf’ en ‘jezelf omarmen’.
Inge laat zich vooral inspireren door vrouwen: haar gezicht, lichaam en ziel.
Schilderijen
Jacobijn Jonker
Haar grootste inspiratiebron is het vinden van het kleine in de natuur. Structuren, vormen, ritme en kleur neemt ze mee in het verbeelden van de sfeer in haar werk.
Maar wat vaak sprookjesachtig lijkt heeft ook een donker randje.
Jacobijn Jonker heeft haar opleiding gevolgd bij de kunstacademie Crejat in Alkmaar. Ze woont in Warmenhuizen en heeft haar atelier aan huis.
In haar werk stelt ze vragen over de verhouding van de mens tot de natuur. We leven in een tijd waarin de invloed van de mens overal op aarde aanwezig is. Hierin zit pijn en schade, maar tegelijkertijd hebben we de natuur nodig als deel van onszelf en vinden we er troost en hoop. De natuur reageert en kijkt ons aan.
Jacobijn werkt tekenend en schilderend met inkt en potlood, maar ook met olieverf gecombineerd in één schilderij. Wat vaak intuïtief en klein begint, krijgt vorm en beeltenis als symbolen in een verhalend schilderij.
Sieraden met een verhaal
Jessica Heetebrij
Al geruime tijd maak ik sieraden. Als ik bezig ben leer ik elke dag bij. Ik ben autodidact, maar heb vele jaren cursussen gevolgd bij diverse edelsmeden.
Sieraden maken mensen blij. Om zichzelf te verwennen of een sieraad aan iemand anders te geven.
Het proces van het ontwerpen van sieraden en het maken van dat ontwerp maakt mij erg blij. Op die momenten vergeet ik alles om me heen en ben in het moment.
Ik laat me leiden door het materiaal: goud, zilver en (half) edelstenen. Simpel en zonder krullen (al komt de Fibonacci-vorm wel regelmatig terug in wat ik maak).
(Half)-edelstenen vind ik fascinerend en die koop ik vaak op de plekken, waar ik heen reis. Zo kocht ik edelstenen in Duitsland, Zuid-Afrika en Noord-Amerika en natuurlijk ook gewoon in Nederland. Dat maakt dat de sieraden een verhaal worden.
Ook het bewerken van oude sieraden of het samen met de opdrachtgever ontwerpen vind ik een hele mooie uitdaging. Vaak hebben mensen een speciale herinnering aan deze oude sieraden. Herinneringssieraden noem ik ze dan ook.
Op gladde perfecte sieraden val ik nooit, juist imperfectie maakt mooi. De ruwe steen, het karteltje of andere grove dingen, het is allemaal aan mij besteed, net als het leven, juist de imperfectie en authenticiteit, zijn zo interessant!
instagram.com/jessica.heetebrij
Tekeningen & kleine schilderijtjes
Elja Harmsen
Ik ben Elja Harmsen, geboren in 1963 in Amersfoort. Ik hou van kinds af aan van tekenen, kleien, handwerken, knutselen, naaien, zingen en lezen.
Sinds een jaar of zes ben ik veel gaan tekenen en ook wat schilderen en aquarelleren. Onlangs heb ik een aantal tekeningen van vogels en bloemen op A6 formaat laten printen. De vogels zijn met potlood getekend de bloemen met een fine liner.
Ik maak ook kleine schilderijtjes, op doek, hout en ook op steen.
Ik hou ervan om verschillende materialen uit te proberen, sinds kort ben ik gestopt met mijn werk als gastouder en hoop daardoor meer tijd te besteden aan mooie dingen maken.
Bronzen beelden
Tirza Teule
Tirza laat zich inspireren door suggestie van beweging en vervreemding. Het zoeken naar de juiste compositie en balans, dat is de uitdaging.
Momenteel werkt ze aan een serie kleinere beeldjes voor bijzondere momenten. Een voorbeeld daarvan is het beeldje ‘Nieuweling’. Een beeld om de geboorte van een kind te markeren en te herinneren. De pasgeborene wordt omarmd door een ontkiemend zaadje, om het begin van een nieuw leven te symboliseren, vol energie en groei.
Schilderijen
Jan Bekker
Jan Bekker schildert voornamelijk stillevens in olieverf, op doek of paneel. De voorwerpen die hij gebruikt zijn over het algemeen oud en alledaags.
Door de compositie, de belichting en het kleurgebruik probeert hij een sfeer van verstilling te creëren, misschien wel als tegenhanger van het hectische dagelijkse leven…
KerAmiCasa – handgevormde keramiek
Marianne Hoffmann
“Keramiek heeft mij altijd geboeid”.
Gebruikskeramiek bestaat al eeuwen en hoort zo bij het dagelijks leven dat Marianne zich er voorheen niet zo van bewust was hoe het ontstaat. Rond 1990 kocht ze voor het eerst een keramiek-object dat niet functioneel was maar haar aansprak vanwege de schoonheid. En zo ontstond haar nieuwsgierigheid naar het proces van klei tot object.
In 1996 begon zij met het volgen van cursussen en workshops bij diverse keramisten in Noord-Holland, bij Créjat in Alkmaar en Keramikos in Haarlem. Vanaf 2004 volgde zij bij de SBB in Gouda (nu Nederlandse keramiekopleiding) eerst de 3-jarige algemene opleiding en daarna de extra leerjaren handvormen en glazuren.
Haar voorkeur gaat uit naar het werken met plakken klei. Het worden samengestelde gebouwen, doosvormige objecten, multifunctionele vaasvormen en waterobjecten, waarvoor een passende kleisoort gekozen wordt. De huid heeft vaak textuur en wordt afgewerkt met engobes, sinterengobes, oxides en (zelf samengestelde) glazuren. Het werk wordt gestookt in een elektrische oven op temperaturen van 1040 °C tot 1200 °C.
Het zoeken naar een goede harmonie tussen vormgeving, decoratiekeuze en afwerking en het vernieuwen en uitbreiden van haar ontwerpen, blijft een uitdaging.
Zij is lid van de Stichting Keramisten Noord-Holland: www.keramisten-noordholland.nl
“Werken met klei is een kwestie van geduld, precisie, teleurstelling en opnieuw beginnen. Zowel tijdens het drogen als tijdens de biscuitstook kan er van alles misgaan. Ook bij de glazuurstook zijn er valkuilen en verrassingen. Toch kunnen al deze problemen er ook voor zorgen dat er, door de oplossing die je dan zoekt, nieuwe creatieve ideeën opborrelen en er een onverwacht interessant object ontstaat, waar je zeer tevreden mee bent.”
Viltwerk: wandpanelen van wol
Evelien Linschoten
Evelien Linschoten (’67) ontdekte het vilten bij Rita Koolen in Bergen. Daar raakte ze helemaal enthousiast door de mogelijkheden van het vilten. Later volgde zij nog vele viltcursussen bij andere docenten.
Ze raakte geïnspireerd door de veelzijdigheid van schapenwol. “Het heeft voor mij bijna iets magisch: hoe de losse wolvezels aan elkaar hechten door ze gewoon maar op elkaar te leggen en te bewegen met water en zeep. Zo veranderen ze even later in een vaste lap, een kledingstuk, een mand of een andere stevige vorm zonder dat daar een naaimachine aan te pas komt!”
Evelien werkt met verschillende soorten wol. Wol van ver weg zoals gekleurde biologische Merino-of IJslandse wol maar ze gebruikt ook wol van heel dichtbij: prachtige schapenwol van schapen uit de wei in Groet!
Verder werkt ze met allerlei plantaardige vezels en zijde. Al deze materialen verwerkt ze tot kunstwerken die in huis kunnen staan of hangen maar ook in de tuin als prachtig object kunnen dienen.
Evelien exposeert tijdens het kunstweekend in haar eigen viltatelier in Oldskoel.
Schilderijen
Rob Komen
Rob Komen (Alkmaar, 23 april 1953) woont en werkt in Alkmaar als schilder, graficus, tekenaar, dichter, fotograaf en docent Beeldend Onderwijs. Tijdens het kunstweekend exposeert hij schilderijen.
“Veranderen, uitproberen en verder gaan.
Voortdurend vernieuwen. In ontwikkeling blijven.
Schilderijen, grafiek, fotografie en gedichten. En meer.
Projecten met medekunstenaars.
Met anderen iets gaan ondernemen.
Inspireren. Rondkijken en uitproberen.
Dat typeert mijn werk en mijn inzet.
Niets blijft hetzelfde, behalve verandering.”
Rob is lid van de Alkmaarse Kunstenaarsvereniging, kunstenaarsvereniging Hoorn en Omstreken, en van het KCB Kunstenaars Centrum Bergen.
Opgenomen in
Lexicon Beeldend Nederland, kunstenaars van 1880 tot 1992
Quick-Lexicon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1997
Hedendaagse Professionele Kunstenaars Nederland 2002
werk van Rob Komen bevindt zich in collecties van o.a. Stedelijk Museum Alkmaar; exposeerde onder andere in Galerie De Kapberg, Egmond; Galerie De Synagoge, Buren; De Boterhal, Hoorn; Zaans Museum, Zaandam; Grafisch Atelier Amsterdam.
Fotomanifestatie Biënnale de l’Image Cité Miroir Luik België
Archeologismes L’Heure Atelier Brussel België
Biënnale Venetië in Tibet Paviljoen Venetië Italië
Kunstenaars en de Hollandse Kust Stedelijk Museum Alkmaar Internationale Grafiektentoonstelling Cadaques Spanje
Kunstproject Windnomaden, Oerol Terschelling en New York
fototentoonstelling manifestatie Tibet tot de Nacht, De Melkweg Amsterdam opening door Dalai Lama
Gratis is het Woord Niet naar aanleiding van het gedicht van Arnon Grunberg met o.a. Pat Andrea, Tamara Muller, Tinkebell, Kamagurka, Herman Gordijn, Charlotte Schleiffert in Galerie Pulchri Studio Den Haag
Prayer for Peace Flags project Biënnale Venetië, Film Festival Trento, Kunstmanifestatie Verona
Schilderijen
Elvira Min
Kunst mag schuren, een beetje pijn doen. Kunst mag kwesties zichtbaar en bespreekbaar maken. Kunst mag verlichting brengen, mag ontroeren.
Elvira Min is all-round kunstenaar.
“In mijn werk hebben geschiedenis, realiteit, muziek en persoonlijke verhalen geleid tot het maken van een een kunstwerk. Vaak zijn dat schilderijen. Soms een beeldhouwwerk en zelfs een monument.”