Jan Bekker

Ik ben Jan Bekker en ik schilder voornamelijk stillevens in olieverf, op doek of paneel. De voorwerpen die ik gebruik zijn over het algemeen oud en alledaags. Door de compositie, de belichting en het kleurgebruik probeer ik een sfeer van verstilling te creëren, misschien wel als tegenhanger van het hectische dagelijkse leven…

Het proces van het goed op elkaar afstemmen van deze elementen verloopt grotendeels intuïtief. Vaak maak ik voordat ik ga schilderen enkele tekeningen met potlood of houtskool. Mijn werk kan van enige afstand bezien soms fotografisch lijken, maar dat is het niet. De verfstreken moeten, zeker  van dichterbij bekeken, zichtbaar blijven.

Ik vind het nog steeds boeiend om met olieverf op het platte vlak van een doek of paneel driedimensionale vormen, ruimte en diepte te suggereren. Ik realiseer me dat ik daarmee in een traditie sta die al heel oud is. Eeuwen geleden deden kunstschilders dat, op andere manieren weliswaar, eigenlijk ook al. Ik vind het een interessant idee dat ik hetzelfde doe als zij toen.

Ik probeer in mijn werk door compositie en kleurgebruik een sfeer van verstilling te creëren, als tegenhanger van de hectiek in het dagelijks leven.

Ik heb mijn opleiding gehad aan Gray’s School of Art, de kunstacademie te Aberdeen, Schotland. Sindsdien werk ik graag met olieverf.

Het schilderen van stillevens heeft  mijn voorkeur. Bij het creëren van stillevens staat het leven letterlijk even stil. De jachtige maatschappij wordt buitengesloten, ontdaan van alle prikkels. Verstilling is waar ik in mijn naar op zoek ben.

Jan Bekker

Ik ben Jan Bekker en ik schilder voornamelijk stillevens in olieverf, op doek of paneel. De voorwerpen die ik gebruik zijn over het algemeen oud en alledaags. Door de compositie, de belichting en het kleurgebruik probeer ik een sfeer van verstilling te creëren, misschien wel als tegenhanger van het hectische dagelijkse leven…

Het proces van het goed op elkaar afstemmen van deze elementen verloopt grotendeels intuïtief. Vaak maak ik voordat ik ga schilderen enkele tekeningen met potlood of houtskool. Mijn werk kan van enige afstand bezien soms fotografisch lijken, maar dat is het niet. De verfstreken moeten, zeker  van dichterbij bekeken, zichtbaar blijven.

Ik vind het nog steeds boeiend om met olieverf op het platte vlak van een doek of paneel driedimensionale vormen, ruimte en diepte te suggereren. Ik realiseer me dat ik daarmee in een traditie sta die al heel oud is. Eeuwen geleden deden kunstschilders dat, op andere manieren weliswaar, eigenlijk ook al. Ik vind het een interessant idee dat ik hetzelfde doe als zij toen.

Ik probeer in mijn werk door compositie en kleurgebruik een sfeer van verstilling te creëren, als tegenhanger van de hectiek in het dagelijks leven.

Ik heb mijn opleiding gehad aan Gray’s School of Art, de kunstacademie te Aberdeen, Schotland. Sindsdien werk ik graag met olieverf.

Het schilderen van stillevens heeft  mijn voorkeur. Bij het creëren van stillevens staat het leven letterlijk even stil. De jachtige maatschappij wordt buitengesloten, ontdaan van alle prikkels. Verstilling is waar ik in mijn naar op zoek ben.